Med (dansk) Folkeferie på golftur til Porto Santo

Jeg kunne ikke finde særligt meget om golfbanen i Porto Santo og øen Porto Santo, så jeg vil her beskrive det hele ud fra den golfinteresseredes synspunkt. Jeg vil beskrive banen, rejsen, og det hele, som det var i februar 2018 og igen i februar 2019. Med priser og billeder - helt uden filter.

Målet er at give dig svar på de spørgsmål, jeg selv havde, før jeg besluttede mig for at bestille rejsen. 5.000 kr. per person er altså billigt for at kunne spille golf i en uge i februar måned. Så spørgsmålet er, hvad er det, der trækker prisen på en golfrejse ned i det niveau?

Porto Santo Golf

Dansk Golf - en hilsen fra det grønne

Et af de bedste tidspunkter at modtage Dansk Golf i postkassen er i december måned. Lige op til jul. Vejret er trist og golfsæsonen har været forbi i et par måneder, og man har efterhånden glemt de dårlige slag. Med bladet i hånden kan man igen begynde at tro på, at til næste år bliver spillet meget bedre, mere stabilt og handicap'et vil rasle ned.

Nå, men selv de kedeligste artikler i Dansk Golf bliver læst og man drømmer sig ud på teestedet igen på en dejlig sommerdag. I min nærlæsning af bladet falder jeg over Folkeferies annonce om at spille golf på Porto Santo. Folkeferie. Det lyder lidt som Dansk Folkeferie, der sikkert har fjernet "dansk" i navnet tilbage i 2005 for at undgå at blive slået i hartkorn med Dansk Folkeparti.

(Bor man i øvrigt i Jylland, har Primo Tours en lignende rejse.)

Hvor ligger Porto Santo?

Personligt synes jeg det bliver for varmt, når det er over 30 grader, så det lyder da ret perfekt til sommeren også. Men Folkeferie har tidligere ikke haft rejser til øen om sommeren, men har i 2019 valgt at åbne for denne mulighed. Det kunne være, man skulle prøve det!

Folkeferie er i øvrigt ejet af en fond, der udlodder 100 kr. for hver solgte rejse til at trængende familier kan komme på ferie i Helsingør.

Charterrejse - er det nu også sagen?

Jeg har aldrig været fan af charterrejser. Jeg vil helst selv have kontrol over det hele. På godt og ondt. Så Folkeferi har aldrig været i mine overvejelser som rejsearrangør. Men muligheden for at spille golf i uge 7 for 5.000 kr. per person var alligevel svær at modstå. Inklusiv flyrejsen. For to personer på et dobbeltværelse. Endda inklusiv morgenmad. Og med fuld adgang til en 18 hullers golfbane med sommergreens. Der var selvfølgelig ikke inkluderet noget træning eller range-bolde, men stadigvæk. Det var svært ikke at teste.

Ligesom jeg selv spiller golf, spiller min søn på 13 år også. Så han var jo blevet gammel nok til at tage med. For hvis vi skulle af sted var det kun med et enkelt formål. Nemlig at spille golf. Hver dag. I en hel uge.

"Hvad siger du, Harald, skal vi tage på golfferie i uge 7 - bare os to?" spurgte jeg min søn. "Næ, det gider jeg ikke," svarede han prompte. Det havde jeg måske forventet, men jeg havde da håbet på en lidt mere positiv indstilling.

Jeg lod det ligge i nogle dage og undersøgte forholdene lidt nærmere. Swimming pool på hotellet - det plejer nok at kunne veje lidt i den anden retning.

Jeg talte med ham igen og viste lidt billeder fra hotellet. Vi ved jo godt at det aldrig ser ud som på billederne, men det giver jo et indtryk af mulighederne. Så efter lidt mere betænkningstid gik han med på ideen. Ferien blev booket - og prisen holdt stadig, selvom det var i vinterferiens uge 7. Men det er selvfølgelig også normalt skisportsstederne, der er run på i den uge.

Hotel Vila Baleira Porto Santo

Hotel Vila Baleira er fint til prisen - dobbeltværelserne er rigeligt store, bestemt ikke som et dobbeltværelse i Rom. Men der mangler lidt en kedel med te og kaffe, på den anden side kan man jo med (Mini) All Inclusive altid hente noget kaffe eller te i baren.

Hotel Vila Baleira, Porto Santo

Fin lille løbetur langs stranden

Hvis man i øvrigt gerne vil have en løbetur, så kan man fra hotellet Vila Baleira løbe ned på spidsen af øen og løbe tilbage op ad stranden. Det er en tur på godt 5km og virkelig en dejlig tur. Man kan også løbe lidt mod spidsen, op mod golfbanen og ind over bakkerne, så man får en tur på ca. 3 km. Og så kan man selvfølgelig løbe længere end det, men med 18 huller dagligt havde jeg ikke behov for de lange løbeture også.

5K løbetur fra Hotel Vila Baleira, Porto Santo

Hvad kan man få at spise på Porto Santo?

Man skal nok ikke tage til Porto Santo for at få en stor kulinarisk oplevelse. Men hvis du kender til det portugisiske køkken, vil du have en idé om, hvad du kan få. Generelt er de glade for æg, skinke, kartofler og fisk. Så det er ikke unormalt at få en burger med både bøf og skinke, eller en burger med spejlæg - og også gerne en burger uden (burger)bolle.

Da jeg havde junior med, var vi ikke på nogle af de mere fancy restauranter på øen. Af samme årsag havde vi valgt "all inclusive" fra på hotellet - og også fordi vi ikke havde hørt noget godt om det. Inde i Vila Baleira, lige ved siden af øens største (eller eneste) supermarked, Pingo Doce, ligger en helt ok café, hvor man kan få noget billigt at spise. Vi spiste der to dage for €12 for en burger, pommes frites, sodavand og øl.

Burger hos Pastelaria + Sabor, Porto Santo

Lige ved siden af Vila Baleira hotellet ligger en restaurant/bar, hvor man også kan få noget at spise. Det er lidt mere portugisisk med omelet, retter med kødstykker i sovs og juniors favorit, parisertoast. Da det ligger tæt på hotellet, er der en del gæster fra hotellet - men det er nok svært at være nogen steder på Porto Santo uden at møde turister.

En anden god løsning, men lidt dyrere, er at spise i golfklubbens café, eller i golfklubbens restaurant. Der er god stemning og så er der busser til og fra hotellet flere gange om dagen.

Burger hos Porto Santo Golfs café

Hvornår går bussen fra hotellet Vila Baleira til golfbanen?

Det varierer lidt fra uge til uge, hvornår bussen kører mellem hotellet og golfbanen. Generelt ser det ud til at der er bus til golfbanen ca. 7.30, 9.00, 10.30 og 12.00. Retur fra golfbanen til hotellet kører de kl. 13.30, 15.00, 17.00 og 18.30. Det er rart at vide lidt på forhånd, når man skal booke tider på golfbanen.

Første dag på Porto Santos golfbane

Endelig fik vi mulighed for at komme ud at spille noget golf.

Vi starter i proshoppen, hvor man kan leje trolleys (€6), eltrolleys (€12), buggys (€45 - hvis man har booket i forvejen) og man kan købe træningsbolde til rangen (20 for €3½, 40 for €5½ - vi købte fri adgang til bolde i hele ugen for €35 per person). Vi havde nu ikke behøvet at købe 2 friboldskort, for dem der udleverer bolde syntes det var rigeligt at have en enkelt, når nu det var til mig og min søn. Det er nok lidt efter samvittigheden, hvad man vil betale. Man kunne ikke få eller købe baneguides, så det er en god idé at have printet ud på forhånd - her kan du også se scorekort og konverteringstabel.

Paradoksalt nok virker banen noget slidt og på samme tid nyligt anlagt - særligt ved søområderne. De havde dog renset søerne for nyligt, hvilket være årsagen til at de så lidt kedelige ud - efter sigende skulle de have samlet 26.000 bolde op af søerne! Infotavlerne ved teestederne er slidt og nogen steder er de helt væk. Samtidig står infotavlerne ved hvid tee, så det er lidt irriterende at man skal tilbage til hvid tee - når man spiller fra gul eller rød. Da vi ikke kunne købe en baneguide var det jo rart at kunne bruge infotavlerne.

Banen folder sig virkelig ud på bag-9. Hul 13 (par 3), hul 14 (par 4) og hul 15 (par 3) er nok nogle af banens mest populære, og her gør det ikke så meget med lidt ventetid, for udsigten er i ordets egentlige forstand bjergtagende. Hul 10 hvor der er masser af vand i spil. Hul 11, hvor man står højt over fairway og det bestemt ikke er umuligt at drive green. Og det afsluttende hul 18, hvor man skal have et godt drive, en god 3-kølle for at have en wedge ind over vandet til green. Mange vil nok få brug for et layup i tredje slag og nå green i 4. Men her på hul 18 er det rart med en rangefinder eller en baneguide, så man kan se afstandene ordentligt. Bag-9 er generelt bare væsentligt mere piktoreske end for-9, men for-9 er bestemt stadig en fornøjelse at spille.

Porto Santo Golf, Udsigt fra hul 14 tee

Hvor ligger Porto Santo?

Porto Santo ligger 40 km nordøst for Madeira - ud for Marokkos kyst. Der er ca. 3.800 km og næsten 5 timer i fly fra København til Porto Santo.

Nogen synes ikke det er længe i et fly, men det synes jeg. 5 timer. Du kan nå at se Dum, Dummere 1, 2 og 3 og så har du stadig tid til at se Happy Gilmore udradere Shooter McGavin i Golfbanens Skræk. Det, og det faktum, at det ligger ude i Atlanterhavet, betyder så også at det nærmest aldrig er koldere end 15 grader og til gengæld sjældent mere end 26 grader om sommeren. Ifølge statistikkerne. Tror faktisk her er varmere om sommeren - det lyder lidt sådan på de lokale.

Hvor lang tid tager 18 huller på Porto Santo golfbanen?

Skærmbillede fra Endomondo, 18 huller Porto Santo GolfNår du spiller en af formiddagstiderne mellem 10.30 og 12.00 vil du normalt gå efter eller sammen med 4-bolde. Ofte går der 4-5 4-bolde ud efter hinanden, og det kan ikke forventes at blive lukket igennem. Vi gik sammen i en 2-bold, uden buggy, men med bærebags. Det er klart at det hjælper på tempoet, at mange i 4-boldene bruger buggy.

Der er ikke meget rough på banen, så det er muligt at have rimeligt hurtigt spil. Vi endte dog på vores første runde i et noget langsomt felt, hvor der ikke blev lukket igennem foran os, men på vores første runde skulle vi jo også se det hele og tage billeder, så vi fik tiden til at gå. Men vi endte med en gåtur på godt 12km og 4t38min. Ifølge Folkeferie anmoder de om at man spiller banen på 4t15min. Scorekortet siger max 4t30min.

Den lange tur betyder dog at vi gør det lidt anderledes på vores anden dag, hvor vi i stedet trænede lidt mere på rangen og startede med par-3 banen for derefter at tage for-9. Så undgik vi de mange 4-bolde, der slår ud op ad formiddagen. Det gik fint og par-3-banen er slet ikke tosset. Den kan spilles på under en time for en 2-bold. De 9 huller gik vi på 1t55min og slog ud omkring 12.45. På det tidspunkt kan man få et godt flow på for-9, men man vil nå at hente noget trafik på ban-9.

På tredie dag forsøgte vi at slå ud lidt senere, men kom stadig ind på 4t36min - og på dette tidspunkt havde vi taget billeder, så vi kom virkelig til at vente.

På fjerde dag holdt vi hviledag med to runder på par-3 banen. Det tager under en time for 9 huller, så vi tog bussen ud 10.30 og tilbage til hotellet 13.30.

På femtedagen tog vi bussen ud kl. 9.00, så vi kunne slå ud på bag-9 omkring kl. 10. Det betød at vi kom på bag-9 før 4-boldene og at for-9 så var rimeligt fri, da vi kom til dem. Vi mødte lidt trafik, men blev hurtigt lukket igennem, så det blev til en runde på under 4 timer. Generelt er der starter på hul 1, der krydser spillerne af, når de slår ud. Vi havde ingen problemer med at få lov at gå ud fra hul 10. Og det skal også siges at personalet i golfklubben er meget fleksible

På vores sidste og sjette dag, valgte vi at tage en sen tid fra hul 1, og kørte altså ud med bussen kl. 12.00. Så kunne vi slå ud kl. 12.45 og havde frit spil hele for-9, men måtte så vente et kvarters tid på hul 13, hvor vi brugte tiden på at nyde udsigten.

Hvis man spiller i 4-bolde, tror jeg ikke det er det helt store problem med langsomt spil, men hvis man går to og har en utålmodig junior med, kan det være en god idé at være lidt kreativ med starttiderne.

Hul 1

Hul et er et par 4 hul, hvor du har brug for 2 pæne, lige slag for at nå op på green i to. Vi smed et par bolde ud over hegnet til højre3, så hvis man har tendens til en slice, skal man passe lidt på - både i førsteslaget og i andetslaget. Greenen ligger oppe til højre i andetslaget, og fairway går ned mod venstre. Så man vil gerne sætte bolden lidt oppe i højre med den risiko, at sende den i hegnet.

Billede fra tee-stedet, hul 1, Porto Santo Golf

Hul 2

Hul 2 er et lignende par 4, hvor du til gengæld har greenen ned til venstre.

Billede fra tee-stedet, hul 2, Porto Santo Golf

Hul 3

Hul 3 er et par 5 hul, hvor du igen skal passe på ikke at slice til højre over hegnet. Med et godt drive er det ikke umuligt at nå green i to, men den er beskyttet af en sø.

Billede fra tee-stedet, hul 3, Porto Santo Golf

Hul 4

Hul 4 er et godt par 4 hul, hvor der er god mulighed for birdie - og for dobbelt-bogey. Efter ca. 200m går fairway ned ad bakke mod green. Hvis man kan slå en draw i carry 220m, kan man godt få drivet ned tæt på green. Men der er hazard i venstre side, og en sø helt nede til venstre - så man kan også risikere at sende bolden ud i problemer.

Billede fra tee-stedet, hul 4, Porto Santo Golf

Hul 5

Hul 5 er et par 3 hul, der vist skaber skaber en del problemer for spillerne. Det er et par 3 hul på ca. 140m, men som har vand både til venstre for teestedet og foran green. Mange vil sætte bolden til venstre for at komme fri af søen foran green, men med risiko for at sende bolden ned i en grøft bag nogle buske. Jeg var ok tilfreds, når jeg gik fra hullet med en bogey.

Billede fra tee-stedet, hul 5, Porto Santo Golf

Hul 6

På hul 6 er vi tilbage på et par 5 hul, som er forholdsvist langt men ret let at gå til. Her skal man særligt passe på grøft og hegn til højre for fairway i andetslaget, men de fleste vil kunne have et tredjeslag på under 100m.

Billede fra tee-stedet, hul 6, Porto Santo Golf

Hul 7

Hul 7 er et langt (ca. 180m) par 3 hul, hvor det kan være svært at få bolden på green i første slag. Generelt ligger greens på banen hævet, hvilket, samtidig med at fairway-græsset tager godt imod bolden, gør, at hvis man lander ind i bakken før green, vil bolden dø og ikke ikke helt op. Samtidig er greens generelt i god stand, så hvis man lander for fladt ind på green, vil den rulle af.

Billede fra tee-stedet, hul 7, Porto Santo Golf

Hul 8

Hul 8 er igen par 5 og handler mest af alt om at komme ind og vende ved klubhuset. Et langt, lige hul, hvor det mest af alt gælder om at slå bolden lige (og gerne langt).

Billede fra tee-stedet, hul 8, Porto Santo Golf

Hul 9

Hul 9 er et ret enkelt, lige par 3 hul, der ikke bør give de store problemer.

Billede fra hul 9 infotavle, Porto Santo Golf

Hul 10

Hul 10 har det med at give lidt trafikprop, men umiddelbart uden grund. Man skal selvfølgelig over vand i drivet, men skal ikke carry meget mere end 100m og søen fortsætter i højre side, så slicen her bliver igen straffet. Ramt fornuftigt har du et drive på 220-240 meter og står tilbage med 170-190m i andetslaget til green. Jeg selv slår sikkert til højre med et layup, mens junior slår mod (og på) green i to. Det ser mere skræmmende ud, end det er.

Billede fra tee-stedet, hul 10, Porto Santo Golf

Hul 11

Hul 11 er et af mine favorithuller på banen. Det er igen et kort par 4 hul, der kan drives, men med en risiko for at ryge i vandet til venstre før green. Det er sådan et hul, hvor du vil føle du har spildt en god chance, hvis du går derfra i netto par.

Billede fra tee-stedet, hul 11, Porto Santo Golf

Hul 12

Hul 12 er et af banens lidt sværere par 5 huller, hvor du skal sørge for at holde dit drive i venstre side, for at undgå hazard i højre omkring 200m. Bunkers i fairway omkring 100m fra green giver lidt udfordringer i andetslaget, men med et godt drive, skulle du gerne komme over. Greenområdet er udfordrende, og på green kan man så se frem til banens signaturhul, hul 13.

Billede fra tee-stedet, hul 12, Porto Santo Golf

Hul 13

Hul 13 er formentlig banens signaturhul, i hvert fald, hvis man spiller fra hvid tee. Fra rød og gul tee får man ikke helt samme oplevelse. Generelt skal man ikke slå bolden for meget til højre, så ender den i Atlanterhavet og typisk vil der være modvind, så man risikerer lidt at presse slaget. Er der trafik foran dig, så tag 3 minutters pause og nyd udsigten.

Billede fra hvid tee, hul 13, Porto Santo Golf

Hul 14

For spillere fra rød og gul tee, mener jeg at hul 14 er lidt sjovere end hul 13 - men det er selvfølgelig stadig sjovt fra hvid tee. Afhængigt af vinden, kan man gå tilfreds fra hullet både med netto birdie og netto bogey. Har du vinden i ryggen mod green, kan green drives for den langtslående, ellers må du spille sikkert ned i dogleg-hjørnet, hvorfra du vil have et ganske udfordrende andetslag.

Billede fra tee-stedet, hul 14, Porto Santo Golf

Hul 15

På hul 15 mødte jeg en del udfordringer, selvom hullet egentlig ikke bør være så svært. Det er et kort par 3 hul på 110m. Fra tee ser green ikke særlig stor ud, og umiddelbart før green er der en kløft, hvor du ikke kan gå ned og hente eller spille din bold. Du skal helst carry hele vejen til flaget. Hullet er bestemt et spændende bekendtskab, selvom du risikerer at gå derfra med en netto dobbelt-bogey.

Billede fra tee-stedet, hul 15, Porto Santo Golf

Hul 16

Hul 16 er et fint par 5 hul, hvor du igen vender næsen mod byen og klubhuset. Du kan formentlig gå mod green i andetslaget, men pas på ikke at slå for langt, da du har driving rangens hvide pæle til højre, bag green.

Billede fra tee-stedet, hul 16, Porto Santo Golf

Hul 17

Hul 17 er et forholdsvist langt par 3 hul, hvor jeg vil anbefalee at gå efter højre side af green. Der er en jordbunke til venstre og bag den en hazard, som man helst ikke vil lande i. Generelt vil du Ikke slå for langt, da der bag green er en tæt rough, hvor det kan være svært at finde bolden.

Hul 18

Sidste hul er også et rigtigt fint par 5 hul. Hvis du kan slå din driver carry 210m vil du kunne få bolden ud over første bakke, og din bold kan godt standse efter 270-280m med 180-200m til green. Så den dygtige vil her kunne slå over søen til green i andetslaget. For mit vedkommende er jeg godt tilfreds, hvis jeg kan holde drivet i fairway og slå andetslaget ned foran søen med 80-100m ind til midten af green. En fin afslutning på en golfrunde og de fleste kan godt gå fra hullet med netto-birdie, hvis du kan undgå at sende bolden i vandet.

Billede fra tee-stedet, hul 2, Porto Santo Golf

Er Porto Santos golfbane juniorvenlig?

På dette tidspunkt så man ikke mange unge mennesker på golfbanen. Jeg er lidt usikker på, hvor gamle de skal være, men omkring 12-13 år.

Både rejsearrangør og rejsemål har nok en noget ældre målgruppe, men ud over det, var der ingen problemer ved at have en junior med. Jeg syntes det fungerede ok, men der var altså ikke mange andre juniorer på banen. Det vil nok være sjovest, hvis man kan være flere juniorer af sted samtidig - så er der rig mulighed for at spille og træne golf på banen.